تبلیغات چیست؟

تبلیغات

تبلیغات چیست؟ تعریف تبلیغات و شناخت حدود آن

شاید بحث در مورد تعریف تبلیغات بسیار تئوریک به نظر بیاید.

یا اینکه حس کنیم همه‌ی ما کمابیش می‌دانیم که تبلیغ چیست و به چه چیزی تبلیغات می‌گویند.

اما فراموش نکنیم که وقتی می‌خواهیم به صورت گسترده و عمیق با مفهوم مدیریت تبلیغات آشنا شویم، لازم است تعریف علمی تبلیغات را بدانیم و بتوانیم تا حد امکان، با دقت مناسبی توضیح دهیم که حد و مرز این مفهوم تا کجاست. هر چه تعریف تبلیغات را بهتر بشناسیم، اهمیت تبلیغات در کسب و کار را بیشتر و بهتر درک خواهیم کرد و تبلیغ درست و موفق را از تبلیغ نادرست و ناموفق، بهتر تشخیص خواهیم داد.

درس‌های زیر در متمم در راستای این هدف در نظر گرفته شده‌اند:

تعریف تبلیغات چیست؟ کاربرد تبلیغات در کجاست؟

 

انواع تبلیغات: برای چه چیزهایی تبلیغ می‌کنیم؟

 

نقش تبلیغات در جامعه و اثرپذیری صنعت تبلیغات از جامعه

مخاطب صنعت تبلیغات، عموم مردم هستند.

طبقات مختلف اجتماعی، گروه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی، بخش‌های مختلف هرم جمعیت، نیازها و دغدغه‌ها و اولویت‌های متفاوتی دارند.

تبلیغات، از یک سو می‌کوشد با شناخت بهتر جامعه، اثربخشی خود را افزایش دهد و از سوی دیگر، با انتخاب راهکارهای تبلیغاتی، عملاً بر جامعه تاثیر می‌گذارد و سلیقه‌ی جامعه را شکل می‌دهد.

رابطه جامعه و تبلیغات

نقش تبلیغات تجاری در اقتصاد و کسب و کار

ممکن است چنین عنوانی در نظر شما ساده و واضح باشد.

یا با خود فکر کنید که چرا باید بخشی از بحث مدیریت تبلیغات به نقش تبلیغات در اقتصاد اختصاص پیدا کند.

واقعیت این است که در گذشته – و حتی گاهی امروز – به تبلیغات الزاماً با دید مثبت نگاه نمی‌کرده‌اند. گاهی آن را رواج مصرف‌گرایی می‌دانسته‌اند و گاهی، اتلاف منابع کسب و کارها.

اگر چه تبلیغات می‌تواند گاهی هر دو معنای فوق را داشته باشد، اما اینکه علمی تا این حد گسترده که می‌تواند موتور محرک اقتصاد و عامل ایجاد تقاضا و رشد تولید و صنعت باشد را به کلی نفی کنیم و کنار بگذاریم، منطقی و معقول نیست.

بنابراین، کسی که می‌خواهد متخصص تبلیغات باشد لازم است کارکردهای مثبت و منفی تبلیغات در محیط کسب و کار و جایگاه تبلیغات در اقتصاد ملی و جهانی را بشناسد تا بتوانند فرصت‌ها و تهدید‌های این صنعت را بهتر و دقیق‌تر شناسایی و تحلیل کند.

رابطه تبلیغات با سایر فعالیت‌های سازمانی

تا همین چند سال قبل، تبلیغات یک عملیات فرعی مستقل در سیستم کسب و کار محسوب می‌شد.

بخشی از فروش را به تبلیغات تجاری اختصاص می‌دادند و از آژانس‌های تبلیغاتی یا واحد تبلیغات شرکت می‌خواستند که این بودجه را به بهترین نحو ممکن هزینه کند.

اما طی دهه‌ی اخیر، ابزارهای ارتباط با مشتری بسیار متنوع شده‌اند.

از بسته‌بندی محصول تا واحد روابط عمومی تا اکانت‌های یک شرکت در شبکه های اجتماعی، همگی بخشی از وظیفه‌ی ارسال پیام برای مخاطب و مشتری را بر عهده دارند.

بنابراین، دیگر نمی‌توان به تبلیغات به عنوان یک جزیره مستقل در سازمان نگاه کرد.

اصطلاحاتی مانند IMC یا Integrated Marketing Communication (ارتباطات یکپارچه بازاریابی) هم با توجه به همین ویژگی مطرح شده‌ و رواج یافته‌اند.

رابطه تبلیغات با روابط عمومی، فروش، بازاریابی و سایر واحدهای سازمان

آشنایی با صنعت تبلیغات و ساختار‌ آن

وقتی می‌گوییم تبلیغات یک صنعت است، طبیعتاً انتظار داریم تمام آنچه در مورد صنایع مطرح می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد، در مورد تبلیغات هم مصداق داشته باشد.

به عبارتی باید بتوانیم از دیوارهای ورود به صنعت تبلیغات حرف بزنیم.

از میزان تمرکز در صنعت تبلیغات صحبت کنیم.

ساختار صنعت تبلیغات را بررسی کنیم و به طور خلاصه، مانند هر صنعت دیگری، آن را مشاهده، درک و تحلیل کنیم.

بخش قابل توجهی از رشته مدیریت تبلیغات به نوعی با تحلیل استراتژیک صنعت تبلیغات گره خورده است.

درس‌های زیر، نمونه‌ای از این نوع مباحث محسوب می‌شوند:

آشنایی با ساختار صنعت تبلیغات

 

حوزه های ATL و BTL در تبلیغات

 

انتخاب آژانس تبلیغاتی

 

انتخاب رسانه تبلیغاتی مناسب (از وظایف آژانس تبلیغاتی)

 

کمک به انتخاب بهتر حجم، تکرار و زمان (از وظایف آژانس تبلیغاتی)

 

فایل ویدئویی در مورد صنعت تبلیغات

 

شناخت رسانه و استراتژی رسانه

رسانه (Media) از جمله واژه‌های کلیدی در حوزه تبلیغات است.

رسانه محدوده‌ای بسیار وسیع از رسانه‌های سنتی (در حد بروشور و کاتالوگ و دیوارنویسی) تا رسانه های دیجیتال مدرن (شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان) را در برمی‌گیرد.

مدیریت تبلیغات از چند منظر به بحث رسانه توجه دارد:

شناخت و تعریف رسانه

ویژگی‌های هر رسانه

نحوه سنجش و ارزیابی و جمع آوری اطلاعات در مورد هر رسانه

 

شناخت و تحلیل رفتار و ترجیحات مخاطبان هر رسانه

 

استراتژی های موفق برای استفاده از هر رسانه

 

برنامه ریزی رسانه

 

الگوها و مدل‌های خرید رسانه

 

اصول و مبانی معرفی و عرضه رسانه

 

درس‌های زیر، نمونه‌هایی از بحث‌های مرتبط با رسانه در متمم هستند:

انواع رسانه های تبلیغاتی

 

تبلیغات بیرون از خانه و انواع آن

 

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

 

البته، بحث شناخت و مدیریت رسانه می‌تواند از منظر دیگر هم مطرح باشد.

اگر شما به عنوان یک کسب و کار، برای خود رسانه (یا رسانه‌هایی) ساخته باشید، قاعدتاً بحث شناخت رسانه و استراتژی رسانه برای شما، معنایی متفاوت از بحث‌های رایج در تبلیغات خواهد داشت.

ما بحث مدیریت رسانه برای کسب و کارها را در قالب یک مجموعه درس مستقل مورد توجه قرار داده‌ایم:

مدیریت رسانه برای کسب و کارها

 

اصول و مبانی طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی

این بحث، همان چیزی است که معمولاً با شنیدن واژه‌ی تبلیغات در ذهن ما تداعی می‌شود.

برنامه های تبلیغاتی و کمپین های تبلیغاتی، شکل پیچیده‌تر و ساختاریافته‌ترِ اقدام های تبلیغاتی هستند.

به عبارتی، با همسو کردن اقدام‌های تبلیغاتی و هدفمندکردن آنها و شکل دادن به یک پیکره‌ی واحد و منسجم، عملاً به سمت برنامه تبلیغاتی و کمپین تبلیغاتی حرکت کرده‌ایم.

درس‌های زیر، از جمله مباحث مرتبط با طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی محسوب می‌شوند:

 

 

 

تحقیقات در حوزه تبلیغات

روش علمی تحقیق (Scientific Research Method) در هر حوزه‌ای، حساسیت‌ها و ویژگی‌ها و چارچوب‌ها و تکنیک‌های مختص خود را دارد.

تبلیغات هم از این قاعده مستثنی نیست. اصول کلی روش علمی در حوزه تبلیغات هم کاربرد دارند و با طراحی آزمایش‌ها و مطالعات مختلف، می‌توان درک بهتری از مفهوم و کارکرد تبلیغات، فرایند تبلیغات، اثربخشی تبلیغات و واکنش مخاطبان به تبلیغات به دست آورد.

هم تحقیق های کمی و هم تحقیق های کیفی در این حوزه رایج هستند.

کسانی که قصد دارند در مدیریت تبلیغات به فردی خبره تبدیل شوند، لازم است حداقل مبانی روش تحقیق در تبلیغات را بشناسند.

واضح است که اگر بخواهید این بخش را به عنوان تخصص اصلی خود انتخاب کنید، طبیعتاً باید وقت بیشتری برای آن بگذارید و به شکلی عمیق‌تر با این ابزار ارزشمند آشنا شوید.

تکنیک ها و روش های تولید در تبلیغات

احتمالاً اکثر افرادی که از فضای تبلیغات فاصله دارند، هنگام فهرست کردن زیرمجموعه‌های تخصصی تبلیغات، این بخش را فراموش می‌کنند.

هر چقدر هم در بحث‌هایی مانند طراحی پیام و تحقیقات علمی و طراحی کمپین و خلاقیت در تبلیغات غرق شویم، در نهایت این پیام‌ها باید تولید و عرضه شوند.

بحث‌های مانند آشنایی با تکنیک‌ها و روش‌های عکاسی تبلیغاتی، نقش کامپیوتر در تبلیغات، اصول و مبانی چاپ، تشخیص کیفیت چاپ، از جمله نکاتی هستند که بدون آشنایی – حداقل سطحی – با آنها، نمی‌توانیم از تمام ظرفیت دانش خود در حوزه تبلیغات استفاده کنیم.

تبلیغات همواره با چالش‌های اخلاقی و حقوقی دست و پنجه نرم کرده است.

در صورتی که فعالان تبلیغاتی دقت نکنند، ممکن است به سادگی از مرز‌های قانونی و چارچوب‌های رسمی تجویز شده توسط دولت‌ها فراتر روند.

بحث اخلاق هم، مقوله‌ی جدی دیگری در حوزه تبلیغات محسوب می‌شود و یکی از وظایف مدیر تبلیغات این است که همواره، مطمئن شود طراحی و اجرای تبلیغات از اصول اخلاقی فاصله نگرفته است.

گاهی اوقات، اقدام‌ها و رفتارهایی وجود دارد که ممکن است قانون به صورت مستقیم آنها را محدود نکند، یا بر اساس تفسیر‌هایی از قانون، بتوان آنها را مجاز شمرد، اما ممکن است به فریب خوردن مخاطب یا تخریب رقیب منتهی شوند.

در اغلب دوره‌های آموزشی مدیریت تبلیغات، جایگاهی ویژه برای حقوق و اخلاق در نظر گرفته می‌شود.

درس آموزش تبلیغات متمم برای چه کسانی مفید است؟

آموزش تبلیغات در متمم برای سه گروه مخاطب طراحی شده است.

گروه اول کسانی هستند که این درس را به عنوان بخشی از درس‌های دوره MBA متمم می‌خوانند.

طبیعتاً این گروه، بهتر است درس‌ها را به ترتیب و از ابتدا تا انتها بخوانند و تمرین‌های آنها را هم انجام دهند.

گروه دوم کسانی هستند که می‌خواهند برای شرکت یا محصول یا برند خود تبلیغ کنند.

طبیعی است که این گروه، اگر قصد اجرای کمپین تبلیغاتی گسترده و جامع داشته باشند،‌ به سراغ آژانس‌های تبلیغاتی می‌روند.

اما کمکی که در اینجا متمم می‌تواند در اختیار این دوستان قرار دهد این است که با مطالعه برخی از درس‌ها، بر مفاهیم اولیه‌ی کمپین‌های تبلیغاتی تسلط داشته باشند و در جلسات مذاکره با آژانس‌های تبلیغاتی، در موضع ضعف قرار نگیرند.

به هر حال باید بپذیریم که اغلب آژانس‌های تبلیغاتی، مالکان رسانه هم هستند و این امر، طراحی کمپین‌های بدون سوگیری را برای آنها دشوار می‌کند.

آگاهی از مبانی حوزه تبلیغات، کمک می‌کند که جلسات بین شرکتهای سفارش دهنده و آژانس‌های تبلیغاتی، برای طرفین اثربخش‌تر باشد.

گروه سوم هم آژانس‌های تبلیغاتی هستند.

برای کسانی که در آژانس‌های تبلیغاتی کار می‌کنند، احتمالاً بسیاری از مطالب متمم در این باره، ساده یا تکراری خواهد بود.

Print
Email
WhatsApp
Telegram

دیدگاهتان را بنویسید

گروه نرم افزاری ایران

نرم افزار حسابداری ایران با 30 سال سابقه در تولید انواع نرم افزار های حسابداری،مالی، اداری و نرم افزار های خاص به عنوان یکی از اولین تولید کنندگان نرم افزار های حسابداری در کل کشور در کنار شما هستیم تا به راحتی و سادگی اما بصورت حرفه‌ای امور حسابداری کسب‌وکارتان را مدیریت کنید تا سودآوری کسب‌وکارتان هر روز بیشتر شود.